ردکردن این

تور مجازی باغ موزه نگارستان

در روزهایی که وضعیت تهران به دلیل شدت یافتن همه‌گیری کرونا به رنگ قرمز در آمده است باغ نگارستان اگرچه تعطیل شده اما امکان بازدید مجازی را به صورت رایگان فراهم کرده است.

تور مجازی باغ موزه نگارستان در شرایطی منتشر شد که این باغ موزه به دلیل بخش نامه های ابلاغی ستاد کرونا به ناچار تعطیل شده بود ، اما با درایت مدیریت مجموعه ، این تهدید تبدیل به فرصت شد.

مجموعه باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران از بناهای قدیمی تاریخی تهران است که در سال ۱۲۲۲ هجری قمری (۱۸۰۷ میلادی) به دستور فتحعلی شاه قاجار به عنوان اقامتگاه تابستانی ساخته شد. این بنا به سبک کلاه فرنگی ساخته شده و دارای دو عمارت عالی به نام‌ های دلگشا و تالار قلمدان است. اتاق‌هایی با دربهای چوبی و دو تالار بزرگ و مجلل در طرفین ساختمان مرکزی این باغ وجود دارد. این باغ ۶۴ اتاق، چهار تالار، کتابخانه و چهار سالن را در حدود ۶۰۰ متر زیربنا داراست. تالارها با آینه‌کاری، نقوش طلایی و چلچراغ‌های باارزش مزین شده است.

علت نامگذاری

این باغ موزه نفیس به این علت نگارستان نامیده شده است که در یکی از اتاق‌های عمارت آن تعداد زیادی تابلو نقاشی (اغلب پرتره) به نمایش درآمده بود. این تابلوها به دست هنرمندانی چون میرزا جانی نقاش، میرزا بابا نقاش و عبدالله خان نقاش‌باشی ترسیم شده است.

امروزه قسمت کوچکی از باغ و ساختمان کاخ بر جای مانده و در زمین آن، ساختمان‌هایی از جمله دانشسرای عالی پیشین، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا شده است که در تاریخ های مختلف از وسعت این بنای نفیس کاسته شده.

مجموعه های باغ

مجموعه های ملک الشعرای بهار، موزه مکتب کمال الملک، تالار منیر که نخستین تالار موزه به نام یک زن هنرمند ایرانی محسوب می‌شود، مجموعه مجسمه مینیاتورهای مردم‌شناسی جهانگیر ارجمند، سردیس فردوسی، مجموعه و تالار محمود روح الامینی، اتاق استاد ملک الشعرای بهار ، مجموعه آثار مینیاتور و معرق چرم استاد علی اسفرجانی، دیوار صف سلام فتحعلیشاهی، اتاق کاشی‌های باغ نگارستان و موزه مجموعه آثار قلمزنی روی نقره اهدایی جناب ملول که تعداد دو اثر قلم‌ زنی از محمد مهدی باباخانی ( اصفهان ) در آن نگهداری می شود.

در این تور مجازی در کنار راهنمای صوتی،‌ راهنمای تصاویر نیز وجود دارد و برخی از بخش‌ها را توضیح می‌دهد. مهمتر اینکه می‌توان هر اثر را با توضیحات و کیفیت خوب دید. به‌طور مثال اسناد قدیمی مربوط به تولیت آستان قدس در فضای اتاق ملک الشعرای بهار قابل مشاهده است.

از سوی دیگر در این فضا بخش‌های مختلف مجموعه باغ نگارستان را نیز می‌توان تماشا کرد که تالار روح الامینی و موزه خانم منیر شاهرودی فرمانفرماییان از این جمله می باشد.

ضبط تور مجازی باغ موزه نگارستان حدود 5 ماه زمان برده است.

تور مجازی باغ نگارستان

مرتبط